Slijpservice
Hoewel de door Wood-Mizer ontwikkelde smalbandtechniek zeer gebruiks- en onderhoudsvriendelijk is, betekent het slijpen van de riemen nog steeds dat u zich in de materie moet verdiepen, het kost tijd en u hebt een goed slijpapparaat nodig. Deze tijd is vaak niet beschikbaar, vooral tijdens het seizoen. Veel houtzagers vertrekken naar hun klanten bij het eerste straaltje zonlicht en zijn pas na zonsondergang terug.
Om de zaagmachines van deze, meestal onbeminde, taak te verlossen, bieden veel Wood-Mizer filialen een slijpservice aan. Wood-Mizer GmbH in Schletau runt het sinds 1995 en bedient niet alleen Duitsland, maar ook Oostenrijk, Denemarken en Nederland.
Bij de slijpservice van Wood-Mizer gaat het niet alleen om het slijpen van riemen, maar ook om het "herprofileren" van de gebruikte riem. Het wordt praktisch opnieuw verwerkt in dezelfde apparatuur waarmee het werd gemaakt.
Eeen afhaling kan hier besteld worden. De doos met zaagbanden wordt opgehaald - geslepen - en de volgende werkdag teruggebracht.
Hoofd van de slijpdienst - Andre Wacker
Vragen over de ingezonden zaagbanden beantwoordt de heer Wacker graag per telefoon of email.
De Wood-Mizer slijper
Met veel ervaring in het slijpen van zaagbanden
Op een oppervlakte van meer dan 300 m² wordt hier gewerkt met 20 industriële slijpmachines, acht elektronisch gestuurde zetmachines en vier bandreinigingssystemen. Het in 2019 nieuw gebouwde gebouw van onze slijperij bevindt zich niet direct bij de hoofdvestiging van het bedrijf, maar aan de andere kant van het kleine dorpje in Nedersaksen.
Al het hout voor het houtskeletgebouw werd gezaagd - uiteraard met onze Wood-Mizer - uit het stormhout van het stormachtige 2018, alleen de plankspanten voor het dakgebint moesten vanwege de vereiste statica kant-en-klaar worden geleverd.
Wat de energievoorziening betreft, zal het fotovoltaïsche systeem van 55kWp de slijperij gedurende een groot deel van het jaar overdag van elektriciteit voorzien.
Feiten en cijfers
Afhankelijk van het seizoen worden maandelijks tussen 9.000 en 14.000 riemen geleverd, die moeten worden ontvangen, gereviseerd en opnieuw verzonden, soms met bestelde reserveonderdelen. Inmiddels omvat dit ook vele tapes in speciale lengtes die door klanten met andere merken worden gebruikt. Natuurlijk wordt ook voldaan aan speciale verzoeken voor bijzondere zaagsituaties, bijvoorbeeld een speciale set. 15 werknemers, op piekmomenten bijgestaan door tijdelijke krachten, zorgen ervoor dat de meer dan 130.000 lintzaagbladen die elk jaar worden gereviseerd, na uiterlijk 3 werkdagen weer hun weg terug vinden naar de zagerij.
Bijzonder gunstige voorwaarden voor het verzenden van de banden maken een bijna onklopbare prijs mogelijk, zodat zelfs houtzagers met eigen slijpapparatuur hun banden vaak naar de slijpdienst sturen. Bij elke geslepen doos krijg je één kortingspunt. Als u 10 punten verdient, slijpen wij gratis een doos riemen - dat wil zeggen dat vaste klanten 10% besparen.